مصرف کپسول امگا 3 می تواند خطرناک باشد

پژوهشگران علوم پزشکی در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون کشور آمریکا می‌گویند مصرف کپسول‌های امگا ۳ نه تنها خطر سرطان پروستات را کم نمی‌کند بلکه احتمال موارد کشنده این بیماری را هفتاد درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی، این پژوهشگران معتقدند هیچ مدرک قطعی وجود ندرد که ثابت کند مکمل‌های غذایی برای سلامت سودمند هستند

اسید چرب امگا ۳ نوعی اسید چرب اشباع نشده است که در بدن ساخته نمی شود اما برای سوخت و ساز ضروری است.




ماهی‌های روغنی شامل ماهی آزاد، اِسقُمری اطلس (نوعی ماهی تن)، قزل‌آلا و شاه ماهی از منابع سرشار امگا ۳ هستند و مصرف هفتگی این ماهی‌ها توصیه شده است.

امگا ۳ بعنوان ماده‌ای شناخته شده که خواص ضد التهابی دارد و برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی، التهاب مفصل (آرتروز)، سرطان‌ها و افزایش تواناییهای ذهنی و پیشگیری از آلزایمر استفاده شده است.

با این حال سودمندی مصرف امگا ۳ موضوعی بحث برانگیز بوده و برخی پژوهشگران و پزشکان معتقدند دلایل کافی برای این نتیجه‌گیری وجود ندارد.

پژوهشگران مرکز هاچینسون در این تحقیق خون ۸۳۴ مرد مبتلا به سرطان پروستات را با خون ۱۳۹۳ مرد سالم مقایسه کردند.

نتایج نشان داد کسانی که میزان امگا ۳ در خونشان در بالاترین حد است ۷۱ درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به نوع کشنده سرطان پروستات قرار دارند که به سرعت پیشرفت می‌کند و به سختی درمان می شود.

بعلاوه، در این افراد خطر ابتلا به نوع خفیف‌تر سرطان پروستات ۴۳ درصد بیشتر است.

این مقدار امگا ۳ در خون با خوردن هفته‌ای بیش از دو وعده ماهی آزاد ایجاد می شود.

دکتر آلن کریستال محقق ارشد این پژوهش با اشاره به نتیجه تحقیق دیگری که ۱۲ سال پیش انجام شده می‌گوید “ما یک بار دیگر نشان دادیم که مکمل‌های غذایی ممکن است مضر باشند.”

“هر چه تحقیقات بیشتری انجام می دهیم – و من در بیشتر دوران کارم در این تحقیقات شرکت کرده ام – متوجه می شویم که دزهای بالای مکمل‌های غذایی در پیشگیری از بیماری ها سودی ندارند و ممکن است حتی این خطر را افزایش دهند.”

هنوز روشن نیست این چربی چگونه باعث رشد تومور می‌شود اما برخی حدس می‌ زنند شاید امگا ۳ سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند یا اینکه به دی‌ان‌ای (DNA) آسیب می‌زند.

سرطان پروستات یکی از شایعترین سرطان‌های مردان است و احتمال آن با افزایش سن بیشتر می شود. در بریتانیا این سرطان شایع‌ترین سرطان در مردان است اما در کلیک ایران، هشتمین سرطان شایع در مردان است.

اخیرا در تحقیق دیگری که درباره سودمندی سلنیوم و ویتامین ای (E) در پیشگیری از سرطان پوستات انجام شد مشخص شد که سلنیوم تاثیری در پیشگیری ندارد و ویتامین ای این خطر را بیشتر هم می کند.

تاثیر امگا ۳ در پیشگیری از بیماری‌های قلبی هم در چندین تحقیق که اخیرا انجام شده زیر سوال رفته است.

بررسی ۲۰ تحقیقی که روی هفتاد هزار نفر انجام شده است نشان داده که امگا ۳ خطر بیماری‌های قلبی را کاهش نمی‌دهد.

با این حال برخی از متخصصان نتیجه تحقیق مرکز سرطان هاچینسون را قطعی فرض نکرده‌اند و معتقدند به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر ایان فریم از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا می گوید “مطالعات وسیع‌تر و پیچیده‌تری لازم است تا بتوانیم خطرات امگا ۳ در رژیم غذایی را با منافع آن بسنجیم.”

سارا ویلیامز مسئول اطلاع رسانی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید: “شواهد این که امگا ۳ بر سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد متناقض هستند و متاسفانه این تحقیق هم مسئله را حل نکرده است.”

 وبلاگ سلامت وبهداشت