چگونه ویزای ترکیه بگیریم؟

کشور ترکيه يکي از مهم‌ترين مقصدهاي شهروندان ايراني براي گردش، تجارت و تحصيل محسوب مي‌شود و در ايام مختلف شهرهاي مختلف اين کشور شاهد حضور بيشمار ايرانيان در تور ترکيه است. ولي از آنجايي که ترکيه مقصد خارجي به شمار مي‌رود، براي سفر به اين کشور نيازي به دريافت ويزا وجود دارد؟ شهرهاي کشور ترکيه از جمله استانبول، آنکارا، ازمير، بدروم، کوش آداسي و ... از جمله مقصدهاي مهم سفر مسافران و گردشگران خارجي از جمله شهروندان ايراني هستند و همانند ساير شهرهاي جهان ورود به آن‌ها ملزم به دريافت ويزا از دولت است. البته طبق قوانين حاکم در اين کشور شرايط، مدت و مبلغ دريافت ويزا براي شهروندان کشورهاي مختلف متفاوت است.
ويزاي گردشگري براي شهروندان ايراني
بر اساس توافق صورت گرفته ميان دولت‌هاي ايران و ترکيه، شهروندان ايراني از قانون دريافت ويزا معاف بوده و مي‌توانند تا ?? روز تمام (سه ماه) بدون ويزا در خاک اين کشور حضور داشته باشند. البته بايد خاطر نشان کرد که در هنگام ورود به اين کشور گذرنامه فرد بايد حداقل داراي شش ماه اعتبار بوده و مهر ورود در يکي از پايانه‌هاي مرزي (زميني يا هوايي) در آن ثبت شود. همچنين اين ويزا براي شهروندان ايراني رايگان است. البته در طول مدت اقامت با اين نوع ويزا در ترکيه شهروندان ايراني مجاز به فعاليت‌هايي مانند تحصيل، کار يا تجارت در اين کشور نبوده و در پايان مدت اقامت ملزم به ترک خاک اين کشور يا تمديد مدت اقامت هستند، زيرا در صورت اقامت بيش از حد مجاز با متخلفان به صورت قانوني برخورد مي‌شود. در صورتي که با اهداف ديگري مانند تحصيل، کار يا تجارت قصد سفر به ترکيه را داريد، بايد از طريق قانوني اقدام به دريافت مجوز اقامت در اين کشور کنيد.
ويزاي کار
شهرونداني که متقاضي دريافت ويزاي کار براي اقامت در ترکيه هستند، در ابتدا بايد به محل نمايندگي‌هاي کشور ترکيه در کشور خود مراجعه و مدارک لازم را براي تکميل پرونده ارائه کنند. پس از اين مرحله، مدارک به وزارت کار و امور اجتماعي ترکيه ارسال شده و در صورت تائيد، مجوز صدور ويزا براي متقاضي از جانب اداره کار صادر شده و متقاضي مي‌تواند در مدت ?? روز رواديد خود را از نمايندگي مربوطه دريافت کند. گفتني است ويزاي کار طبق قانون در ترکيه شامل اجازه کار مدت‌دار و نامحدود براي کارکنان وابسته، کارکنان مستقل و موارد استثنائي است. مدت اعتبار رواديد مدت‌دار يک سال در شغل و محل کار مشخص بوده و پس از اتمام آن مي‌توان براي همان شغل و محل کار تا مدت سه سال تمديد شود. در صورت پايان اين دوره نيز امکان تمديد مجوز تا شش سال وجود دارد. همچنين در صورتي که شهروند خارجي کليه اين دوره را بدون مشکل طي کند، مي‌تواند اجازه کار دائم بدون محدوديت جغرافيايي در اين کشور را دريافت کند.
ويزاي تحصيلي
با توجه به علاقه دانشجويان ايراني در سال‌هاي اخير به ادامه تحصيل در دانشگاه‌هاي ترکيه در مقطع تحصيلات تکميلي، درخواست براي دريافت ويزاي تحصيلي نيز افزايش يافته است. البته دريافت اين نوع ويزا نيز داراي مراحل مختلفي است؛ به اين ترتيب که پس از اخد پذيرش و ثبت نام در دانشگاه مورد نظر، بايد به ايران مراجعه و گواهي پذيرش به نمايندگي کشور ترکيه براي دريافت ويزاي تحصيلي ارائه شود. اين رواديد داراي اعتبار يک‌ساله است ولي تا يک ماه پس ار ورود به خاک ترکيه، دانشجو بايد به اداره امنيت مراجعه و دفترچه اقامت خود را دريافت کند.
نشاني سفارت و کنسولگري‌هاي ترکيه در ايران
سفارت ترکيه
تهران، خيابان فردوسي، پلاک ??? / صندوق پستي: ?????-????
تلفن: ???????? (???)، نمابر: ????????
وب: tehran.emb.mfa.gov.tr
کنسولگري ترکيه در مشهد
مشهد، بلوار سجاد، خيابان گلايل، پلاک ??
تلفن: ???????? (???)، نمابر: ????????
وب:  meshed.bk.mfa.gov.tr
کنسولگري ترکيه در تبريز
تبريز، کوي وليعصر، خيابان فروغي، فلکه همافر، کوچه فرهنگيان، پلاک ?
تلفن: ???????? (???)، نمابر: ????????
وب: tebriz.bk.mfa.gov.tr
کنسولگري ترکيه در اروميه
اروميه، خيابان شهيد دکتر بهشتي، پلاک ??
تلفن: ???????? (???)، نمابر: ????????
وب: urumiye.bk.mfa.gov.tr