تورهای لحظه آخری چیست؟

تور هاي لحظه آخري به توري گفته ميشود که در حداقل فاصله زماني تا تاريخ شروع تور قرار گرفته است( که اين مدت زماني معمولا بين 1 تا 2 روز مانده به اتمام تاريخ ثبت نام تور و اجراي آن تور است) و به دليل عدم تکميل ظرفيت سهميه رزرو شده توسط آژانس ها، تور ها با قيمتي بين 10% تا 50% پايين تر از قيمت واقعي خود به فروش مي رسند.

اين حالت بيشتر براي کشورهايي پيش ميايد که آن کشورها از گرشگران ايراني رواديد (ويزا) نمي خواهند . در راس اين کشور ها ترکيه و بعد از آن مالزي، سريلانکا، بلاروس، گرجستان و . . وجود دارند. آژانسهاي مسافرتي معمولا 48 ساعت قبل از تاريخ برگزاري تور اقدام به فروش تورهاي چارتر خود که خالي ماندن آنها براي آژانسهاي مسافرتي ضرر بسيار زيادي محسوب ميشود، مي نمايند. حتي در پاره اي از اوقات اين قيمت ها تا 60% نيز کاهش پيدا ميکند. البته مشخصا اين حالت براي تعطيلات عيد، تابستان و تعطيلات رسمي طولاني بيشتر پيش مي آيد چرا که در زمانهاي تعطيلات رسمي و مدت دار مسافر به اين مقاصد زيادتر از هر زمان ديگري است و به همان نسبت آژانسهاي مسافرتي اقدام به چارتر نمودن پرواز و گارانتي نمودن هتل ها مي نمايند و به دليل حجم زياد اين اجاره ها پاره اي از اوقات نميتوانند تورهاي خود را به صورت کامل بفروشند.

آژانسهاي مسافرتي تنها راه فروش اين تورهاي لحظه آخري را در اطلاع رساني به مشتري هاي خود و آژانسهاي همکار ميدانند و در پاره اي از اوقات موفق به فروش اينگونه تورها نميگردند. از آنطرف هم امکان چاپ و درج اين تورها در روزنامه و مجلات نيست چرا که زمان کافي براي اين کار وجود ندارد.