جشن های گرجستان

مردم زنده دل و شاد گرجستان به بهانه هاي مختلف چه ملي و چه مذهبي جشن هاي با شکوهي بر پا مي کنند .از مهم ترين جشن ها جشن سال نو ميلادي ( کريسمس ) از 15 دسامبر تا 15 ژانويه ، جشن عليلو 15 روز پس از سال نو که ريشه ملي و مردمي دارد ، کارناوال سنتي ، رقص با لباس هاي محلي به صورت جمعي که مناظر زيبايي مي آفريند ، جشن پاک که پيش از سال نو ،جشن برکت خواهي و سبزه سبز کني و جشن تخم مرغ رنگ کني که همزمان با عيد نوروز ماست ودر فصل گل ، جشن بزرگ گل که با شکوه ترين و زيبا ترين جشن ملي و مردمي مي باشدو همزمان با جشن گل رز و انقلاب مخملي آنها مي باشد.

ادبيات گرجي
ادبيات گرجي ادبيات مخلوق در کشور گرجستان، ادبيات مردم گرجي و ادبياتي است که به زبان گرجي نوشته شده است. ادبيات گرجي قدمتي دو هزار پانصد ساله دارد و چند سده پيش از ميلاد عيسي پا به عرصه? وجود نهاده است. از قديمي ترين آثار ادبي اصيل گرجستان تا دوره? معاصر عبارت است از پاکوب تسورتاولي تحت عنوان «شهادت شوشانيک» (سده پنجم) که اثري است هنري و مشحون از ايده وفاداري به ميهن، سده‌هاي ??-?? ميلادي، دوران ادبيات کلاسيک گرجي را تشکيل مي‌دهد. در اين هنگام است که داستان عاشقانه به نام «ويسرامياني» از سارگيس تموگولي و مجموعه داستان‌هاي مربوط به «آميران دارجانياني» نوشته? موسه خونلي، منظومه‌هاي مدح و تحسين آميز درباره? «عبد المسيح» اثر ايوانه شاوتلي و «تامارياني» اثر ايوانه چاخروخادزه به وجود آمدند.
نمونه? کامل فرهنگ کلاسيک گرجي در اين دوره منظومه نبوغ آميز شوتا روستاولي به نام پلنگينه پوش است که يکي از شاهکارهاي ادبيات بديع و هنري جهان مي‌باشد. اين منظومه، تعالي احساسات و عواطف بشري يعني عشق، دوستي، مردانگي و دليري را مورد تحسين قرار مي‌دهد و پيروزي، آزادي، حقيقت، زيايي و خير و نيکي را ستايش مي‌کند. روستاولي منادي بزرگ بشر دوستي، يکي از مبشرين ايده‌هاي رنسانس در ادبيات جهاني مي‌باشد.
خلق آثار ادبي که در زمان دشوار سده‌هاي ??-?? ميلادي رو به خاموشي نهاده و تقريباً به طور کامل قطع نشده بود، در قرون ??-?? با قدرت و نيروي تازه‌اي جان مي‌گيرد. فعاليت نويسندگان و شعراي بزرگ گسترش مي‌يابد و موضوع ميهن پرستي در آثار خلاقانه آن‌ها مقام والايي احراز مي‌کند.
از مختصات نيمه اول سده نوزدهم درگرجستان اين است که در آن هنگام فعاليت مبتکرانه شعراي رمانتيک مانند الکساندر چاوچاوادزه (????-???? م)، گريگول اوربلياني (????-???? م)،نيکولوز باراتاشويلي (????-???? م)، جريان داشته است. رمانتيسم گرجستان با پديده‌هاي حيات اجتماعي ناآشنا نبود و به غني‌تر شدن زبان ادبي کمک مي‌کرد و سبک منظوم و شاعرانه بديع و اصيلي را به وجود آورد. در اواسط قرن نوزدهم، رمانتيسم جاي خود را به رئاليسم اوليه واگذار مي‌کند. نيمه دوم قرن نوزدهم حاکي از ظهور و پيدايش شخصيت‌هاي برجسته‌اي چون آکاکي تسرتلي و ايليا چاوچاوادزه در ادبيات کلاسيک بود. تور گرجستان
شعراي شيرين سخن و عالي قدري چون تيتسيان تابيدزه، يوسب گريشاشويلي، ايراکلي آباشيدزه، سيمون چيکوواني و غيره از سخن سرايان بزرگ گرجستان، تجديد حيات يافته‌اند. نشر ادبي و هنري گرجستان توسط يک سلسله آثار و مصنفات قابل توجه، غناي بيشتري يافته است. ادبيات گرجي با زندگي مردم و منافع آن‌ها علائق واحدي دارد و به طور دائم در حال تکامل است.
منبع: دلتابان