شهرهای مهم و همسایگان

جمهوري گرجستان شامل جمهوري خودمختار آبخازيا و جمهوري خودمختار آجارا بوده و به 65 ناحيه تقسيم مي شود. شهرهاي بزرگ اين کشور عبارت اند از: تفليس مرکز کشور، کوتائيسي ، گوري ، چياتورا ،روستاوي ، پوتي ، تقيبولي ، زوگديدي ، تسقالتوبو ،سوخومي ، تقوارچلي ، گاگرا ، باتومي .اين کشور از شمال با فدراسيون روسيه 723 کيلومتر، از شرق با جمهوري آذربايجان 322 کيلومتر، از جنوب با جمهوري ارمنستان 164 کيلومتر و از جنوب غربي با ترکيه 252 کيلومتر هم مرز است. اين کشور با نواحي ناهموار مشخص ميشود و دو سوم آن کوهستاني است. کوه شخارا با ارتفاع 5069 در اين کشور واقع شده است. گرجستان غربي داراي اقليم مرطوب است، در حالي که گرجستان شرقي خشک يا معتدل مرطوب است. واحد پول اين کشور لاري است. در سال2007 هر دلار آمريکا برابر با1.7 لاري بوده است.ساعت تفليس مرکز گرجستان نيم ساعت عقب تر از تهران است.اما لازم به ذکر است که بگوييم که کشور گرجستان کشوري پر باران و سرسبز و داراي درياچه هاي بسيار زيادي ميباشد.درياچه در حاشيه شهر تفليس وجود دارد 3 به ترتيب بزرگي:
- درياچه تفليس ( که به درياي تفليس معروف است ) تور گرجستان
- درياچه لاک پشتها
- درياچه ليسي
که در اطراف و تمامي نقاط اين کشور درياچه هاي بسيار ديگري وجود دارد که از آنها به عنوان منابع ذخيره آب و تفريحي بهره برداري ميشود.

رقص گرجي
رقص گرجي (به گرجي: ??????? ?????) رقص فولکوريک مردم گرجي است و جزو رقص هاي سنتي منطقه? قفقاز محسوب مي شود.
ويژگي اصلي رقص گرجي اين است که هر رقص نوع زندگي هر منطقه را که برخاسته از آن است مجسم مي‌کند رقص کوهستاني مانند خوسورولي، قازبگوري و يا متيولوري به شدت از رقص‌هاي به اصطلاح دره‌اي مثل آچارولي و دورولي متمايز مي‌شوند. لباس‌ها و پوشش‌ها براي هر رقص متفاوت است و نشانگر لباس‌هاي سنتي و تاريخي مي‌باشد.گريگول روباکيدزه نويسنده و شاعر گرجي در وصف رقص گرجي گفته‌است که کسي ديگر نمي‌تواند مانند ما برقصد البته منظورش از لحاظ نژادي، توان رقصيدن نخواهد داشت.
منبع: دلتابان