از آنتالیا به سوی کاش

اگر در پي تعطيلاتي بي‌دغدغه هستيد، سفري يک‌ هفته‌اي در جاده‌هاي آنتالياي مي‌تواند همان چيزي باشد که به دنبالش مي‌گرديد. اين منطقه غذاهايي مختص به خود، بازارهايي تمام نشدني‌، سواحلي دلربا و مناظري تماشايي‌‌ را عرضه مي‌کند که غرق در فرهنگي بي‌همتا است و تنها مي‌توان آن را در ترکيه‌ با تاريخ غني‌اش تجربه کرد. بهترين زمان براي سفر به اين منطقه اواسط بهار و تابستان است.

روز اول
اين ماجراجويي را از آنتاليا شروع کنيد. از فرودگاه مي‌توان به راحتي يک تاکسي به مقصد مرکز شهر گرفت يا با پرداخت ? ليره‌ي ترک، همين مسافت را با اتوبوس شماره ??? طي کرد. حتما چند شبي را در "کاه‌لچيِ" پرهياهو، قلب مملو از تاريخ شهر آنتاليا سپري کنيد. در بدو ورود، زماني را صرف گشت و گذار در بازارهاي بيکران، قهوه‌خانه‌هاي سنتي و تفرجگاه‌هاي زيباي ساحلي اختصاص دهيد.
قدمي به سمت پارک "کارالي‌اوغلو" بزنيد و نظري به کوهستان خوش‌منظره‌ي "تاوروس" بياندازيد و سپس تلوتلو خوران از ميان گربه‌هاي ساکن پناهگاه حيوانات بگذريد و اگر هم دوست داشتيد، مدتي به نوازش بچه گربه‌هاي بازيگوش بپردازيد. پس از آن، در ساحل دنج "مِرمِلي" تني به آب بزنيد و از آب زلال و شفافش نهايت لذت را ببريد.

روز دوم
به کساني که دل و جرأت بيشتري دارند، پيشنهاد مي‌شود که روزشان را به قايق‌سواري و کانوسواري اطراف آنتاليا بپردازند. تورهاي زيادي هستند که شما را به محل اين تندآب‌هاي خروشان مي‌برند. اين فعاليت‌ها باعث مي‌شود حسابي آفتاب بخوريد و همچنين چشم‌انداز نابي را از جنگل‌هاي باشکوه سرو روييده در امتداد تنگه به شما مي‌دهد.

 

اُلمپوس
روز سوم و چهارم

اتومبيلي اجاره کنيد و مسير جاده‌ي ساحلي به سمت کاش را آغاز کنيد. سطح جاده از کيفيت بسيار مطلوبي برخوردار و علائم راهنمايي فراواني نيز در آن به کار رفته است. البته براي کساني که عادت به رانندگي در سمت چپ جاده دارند، رانندگي در سمت مخالف در ابتدا کمي دشوار خواهد بود. هدايت خودرو در آشفته بازار جاده‌هاي ترکيه هم خيلي مفرح به نظر نمي‌رسد. اگر نخواستيد تن به رانندگي دهيد، اتوبوس‌هاي عمومي شما را از همين مسير به مقصد خواهند رساند.

 

" اُلمپوس" جاده‌اي آرام و طولاني و باريک که در اعماق دره‌اي قرار گرفته است. بسته به اين که به چه مقدار زمان براي آرامش و گردش در ساحل نياز داريد، يک الي دو شب در آنجا اطراق کنيد. آنجا مکاني دل‌انگيز براي دوستداران طبيعت است و خانه‌هاي ييلاقي درختي‌اي دارد که مي‌توان در آن‌ها نشست و چاي نوشيد و "گورزلِمه" نوش جان کرد. گورزلمه نوعي کلوچه است اما تُند و نمکدار و البته لذيذ، کمي شبيه به پنکيک و محتواي آن غذاهايي چون اسفناج و گوشت است و حتما بايد در مدت اقامت در ترکيه امتحان شود. در المپوس، مي‌توان در ميان خرابه‌ها و ويرانه‌ها به کاوش پرداخت و از ساحل بکر و ديدني آن لذت برد و تني به آب نسبتا گرم دريايش زد.
حتما شبي را به کوهستان "چيرالي" و تماشاي زبانه‌هاي آتش هميشه‌ فعال و البته رازآلود "چيمارا" اختصاص دهيد؛ شعله‌هاي آتشي که به صورت طبيعي از دل سنگ‌ها و صخره‌هاي کوه بيرون مي‌آيد و بهترين زمان براي ديدن اين پديده‌ي سحرآميز شب‌هنگام است. پس از پياده‌روي نسبتا کوتاهي به سمت چيمارا، به محيط اردوگاه مانندي مي‌رسيد که گردشگران ديگر در آنجا آتشي بر پا و موقتا اطراق کرده‌اند و روي آتش خوراکي کباب و بساط چاي محيا مي‌کنند.

کاش
روز پنجم و ششم

در طي مسيرتان در امتداد جاده‌ي ساحلي المپوس به "کاش"، منظره‌ي درياي پرتلألو به گونه‌اي است که گويي شما را به سمت خود فرامي‌خواند. سواحل متعددي در امتداد اين جاده است که ارزش توقف و هر چه بيشتر بهره‌مند شدن از آب و هواي مديترانه‌اي را دارد. يادتان باشد که از پيش در کاش اتاق رزرو کرده باشيد، زيرا که در غير اين صورت سخت گير مي‌آيد. کاش دهکده‌ي ماهيگيري کوچک و دوست‌داشتني‌اي است که مغازه‌ها و رستوران‌هاي فوق‌العاده‌اي براي سياحت دارد. چند تا حوله‌ي ترک به عنوان سوغاتي بخريد. آمفي‌تئاتر شهر مشرف به دريا است و مي‌تواند جاي باصفايي براي لذت بردن از يک نوشيدني گوارا باشد. اگر هم دلتان هواي ساحل کرد، به ساحل "کاپوتاس" برويد؛ ساحلي شني با آبي فيروزه‌اي رنگ که با وسيله‌ي نقليه، بيست و پنج دقيقه از کاش فاصله دارد. اگر هوا، هواي ساحل رفتن نبود، به سونا برويد و حتما حمام ترکي را امتحان کنيد. مجددا، نياز به رزرو از قبل هست. تور آنتاليا

روز هفتم
با غذاهاي اغواکننده، بازارها و سواحل جنوبي ترکيه خداحافظي کنيد و از طريق فرودگاه "دالامان" که دو ساعت با کاش فاصله دارد، به خانه برگرديد. البته، به عنوان آخرين بازديدها، در همين مسافت بين شهر تا فرودگاه هم مي‌توان توقف‌هايي داشت و از سواحلي که در مسير وجود دارند، بهره‌ي لازم را برد.
منبع: کجارو