تاریخچه روز شکرگزاری در کانادا

از سال ۱۹۷۵، دومین دوشنبه ماه اکتبر همیشه به عنوان روز شکرگزاری در کانادا تعطیل رسمی بوده است. این روز، فرصتی است برای کاناداییها تا برای برداشت خوب محصول و دیگر خوشبختی ها در سالی که گذشته مراسم شکر را به جا بیاورند.

مراسم روز شکرگزاری در کانادا:

تعطیلی رسمی روز شکرگزاری به معنی تعطیلی بسیاری از مراکز اداری و تجاری است. کاناداییها معمولا از تعطیلات سه روزه آخر هفته شکرگزاری برای دیدار از دوستان و اقوام خود که دور از هم زندگی می کنند استفاده می کنند، و یا آنها را در خانه خودشان پذیرایی می کنند. همچنین رسم است که یک وعده غذایی خاص در طول تعطیلات آخر هفته تدارک دیده شود که بطور سنتی شامل غذاهایی مثل گوشت بوقلمون کباب شده و محصولات فصلی مانند کدو تنبل، ذرت و گردوی آمریکایی می شود.هر چند که این وعده غذایی خاص می تواند غذاهای دیگری را شامل شود، به خصوص اگر خانواده از نژاد غیر اروپایی باشد.

همچنین آخر هفته شکرگزاری زمانی مناسب برای گذراندن یک تعطیلات پاییزی کوتاه است. این ممکن است آخرین شانس برای برخی از کاناداییها برای استفاده از کلبه ها و خانه های تابستانی قبل از شروع شدن زمستان باشد. دیگر فعالیت های محبوب عبارتند از : استراحت در فضای باز و تحسین رنگهای تماشایی و دیدنی پاییز کانادا، پیاده روی و ماهیگیری. طرفداران تیمهای فوتبال کانادایی ممکن است بخشی از تعطیلات آخر هفته را به تماشای مسابقات کلاسیک روز شکرگزاری سپری کنند.

زندگی عمومی :

روز شکرگزاری، تعطیلی عمومی ملی در کانادا است. بسیاری از مردم در این روز تعطیل هستند، مدارس، ادارات پست و ادارت دولتی از جمله اماکن تعطیل به شمار می روند. معمولا ساعات کاری سرویسهای حمل و نقل عمومی نیز کاهش می یابند.

تاریخچه روز شکرگزاری:

مردم بومی قاره آمریکا قبل از اینکه کاشفان و مهاجران اروپایی وارد کانادا شوند، برای جشن شکرگزاری مراسم و فستیوال برگزار می کردند. در ابتدا شکرگزاری های اروپایی جهت سپاس گزاری کردن برای برخی خوش اقبالی های ویژه برگزار می شد. اولین نمونه از این نوع مراسم، جشن مارتین فرابیشر کاشف در سال ۱۵۷۸ میلادی بود و بعد از اینکه او از سفر طولانی و پرتلاش خود برای پیدا کردن یک گذرگاه شمالی از اروپا به آسیا جان سالم بدر برده بود برگزار شد.

بسیاری از شکرگزاری ها پیرو رویدادهای قابل توجه در طول قرن ۱۸میلادی برگزار می شدند. پناهندگان فراری از جنگ داخلی در ایالت متحده آمریکا فرهنگ جشن شکرگزاری سالانه را به کانادا آوردند. از سال ۱۸۷۹، هر سال روز شکرگزاری برگزار می شد، اما در زمانهای مختلف وبا موضوعی خاص . برای سالها، موضوع شکرگزاری “برکات فراوان برداشت” بود. گرچه، در سالهای بعد سالگرد طلایی ملکه ویکتوریا و تاج گذاری شاه ادوارد هفتم موضوع شکرگزاری شدند.

از پایان جنگ جهانی اول تا سال ۱۹۳۰، هردو روز آتش بس و روز شکرگزاری در نزدیکترین دوشنبه به ۱۱ نوامبر، یعنی سالگرد پایان رسمی دشمنی ها در جنگ جهانی اول، جشن گرفته می شدند. در سال ۱۹۳۱، روز آتش بس به روز یاد بود تغییر نام داده شد و روز شکرگزاری به یک دوشنبه در ماه اکتبر منتقل شد. از سال ۱۹۵۷، روز شکرگزاری همواره در دومین دوشنبه ماه اکتبر برگزار می شود.

نمادها:

روز شکرگزاری در کانادا به جشنواره های برداشت محصول سنتی اروپایی پیوسته است. یک تصویر متداول که در این زمان از سال دیده می شود ظرفی است به شکل قیف که با میوه های فصلی و سبزیجات پرشده است و در فرهنگگ یونان باستان نشانی از وفورنعمت است. بوقلمون کباب شده، کدو تنبل، ذرت و نمایش بزرگی از غذاها نیز به عنوان نماد روز شکرگزاری استفاده می شود.