دانستنیهای سفر به ترکیه

واحد پول ملي ترکيه ليره است. نرخ خريد و فروش براي پولهاي رايج بين المللي (دلار، يورو،…)روزانه منتشر مي شود.از آنجائيکه نرخ ارز درطول يک هفته تغييرزيادي نمي کند مي توانيد مبلغ مورد نياز خود را براي يک هفته از صرافي ها يا ازبانک ها تهيه نمائيد. بهترين مکان براي اين کار در آنتاليا خيابان آتاتورک مي باشد که صرافيها و بانکهاي متعددي در آن به چشم مي خورد. در هنگام تبديل پول خود از ارزهاي خارجي به لير ترک حتما رسيد دريافت نمائيد. تور ترکيه
• تاکسي ها در ترکيه با رنگ زرد مشخص شده اند. هر مسافر طبق مسافتي که طي کرده و تاکسيمتر مشخص مي کند پول مي پردازد که نرخ قيمت آن درشب از روز گرانتر است .دلموش سرويس ويژه اي است که مسيرهاي خاصي را طي مي کند و کرايه آن ثابت وتوسط شهرداري تعيين شده است. دلموش ها در آنتاليا معمولا تا ساعت يازده شب کار مي کنند.جهت سفر در طي روز به مرکز شهر دلموش وسيله مناسب و مقرون به صرفه تري است .
• ساعت رسمي ترکيه نسبت به ايران يک ساعت و نيم عقب است.
• ولتاژ استاندارد ترکيه ??? ولت مي باشد.
• در طول اقامت در ترکيه از خوردن آب لوله کشي خودداري نمائيد .
• تلفنهاي ضروري ( گرچه اميد است هيچگاه مورد نياز واقع نشود)
پليس امداد : ??? آمبولانس : ??? آتش نشاني : ???
در صورتيکه در خارج از شهر هستيد به جاي پليس با ژاندارمري تماس بگيريد. ژاندارمري : ???
• ادارات پست و تلگراف و تلفن با رنگ زرد مشخص شده اند.علامت اختصاري مراکز پست و تلفن: PTT 7- از مراکز نامبرده مي توانيد کارت تلفن جهت مکالمه تهيه نمائيد.
کد ايران ???? مي باشد. در ادامه کد شهر مورد نظر را وارد مي کنيد بطور مثال براي تماس با تهران کد ?????? را وارد مي کنيد.
• به علت ارزان بودن خط تلفن همراه در ترکيه مي توانيد در مدت اقامت خود تنها با ارائه پاسپورت و مبلغي جزئي صاحب خط موبايل شويد. از آنجائيکه شرکتهاي متعددي اقدام به ارائه خط تلفن مي نمايند بهتر است با توجه به مدت اقامت خود اقدام به انتخاب شرکت ارائه کننده نمائيد.مي توانيد در اين زمينه با راهنماي خود مشورت کنيد.
• قهوه ترک معمولا در ترکيه بعد از صرف غذا نوشيده مي شود. از فوايد آن اين است که خواب را مي زدايد و ذهن را به حرکت در مي آورد و به هضم غذا کمک مي کند. قهوه در قرن دوازدهم وارد ترکيه شد و در قرن پانزدهم توسط ترکان عثماني به اروپا شناخته شد. از بعد اجتماعي دعوت به قهوه نوشيدن، نشانه دوستي و مسافرپروري است.
مثلي معروف در زبان ترکي وجود دارد که مي گويد : ” يک فنجان قهوه ،خاطره اش چهل سال باقي مي ماند.”
•اجاره ماشين در ترکيه
در مورد اتومبيلهاي کرايه اي ميبايست علاوه بر قيمتها، به نکات مهم ديگري نيز توجه کرد.يکي از اين نکات مسئله بيمه ميباشد، مورد ديگر مسئله تعمير اتومبيل و جايگزيني آن با اتومبيل ديگر ميباشد. بنابر اين توصيه ميشود از راهنماي خود در آنتاليا در اين زمينه کمک بگيريد
• Taxi
تاکسي‌ها را مي‌توانيد به وسيله رنگ زردشان تشخيص دهيد.اگر از تاکسي استفاده ميکنيد حتما از راننده بخواهيدتاکسيمتر را روشن کند. تاکسيها دو نرخ متفاوت دارند. از نيمه‌شب تا ?صبح کرايه ?0? بيشتر ميشود.
• Minibus & Otobus
با ميني بوسها و اتوبوسهاي شهري قادر به گشتن با قيمتي ارزان خواهيد بود. توجه داشته باشيد اگر مسيرتان کوتاه و تعدادتان زياد باشد گاهي تاکسي ارزانتر تمام شده و يا با کمي پول بيشتر در زمان تصرف بسزايي خواهيد کرد
• جشنواره پرتقال طلائي که پائيز هر سال در زمينه فرهنگ و هنر برگزار مي گردد را مي توان از ديگر جذابيت هاي اين شهر بيان کرد . تالار قديمي در منطقه آسپندوس مکان مناسبي براي برگزاري کنسرت ها و فستيوالها مي باشد.بعلاوه همه ساله در آنتاليا نمايشگاههاي جواهر نيز برگزار مي گردد.