بهترین غذاهای ترکیه که باید حتماً بچشید

اگر در سفر به ترکيه مايليد با سبک غذايي مردم اين کشور و به عبارتي با ذائقه‌‌ي مردم آشنا شويد، مي‌توانيد بهترين و معروف‌ترين غذاها و طعم‌ها را امتحان کرده و به بهترين نحو علاقه‌مندي مردم اين سرزمين را بشناسيد. همچنين با امتحان کردن بي‌نظيرترين طعم‌هاي ترکي سفر خاطره‌انگيزتري خواهيد داشت. پس اگر تور ترکيه را رزرو کرده ايد ما در اين مقاله بهترين‌هاي غذايي ترکيه را براي شما جمع‌آوري کرده‌ايم.
کباب
کباب  -يعني غذاي برشته شده روي زغال - سنگ بناي آشپزي ترکي است و انواع بسياري از غذاها حتي کاستانه کباب را در بر مي‌گيرد – شاه بلوط‍‌هاي برشته که دست‌فروشان خياباني در روزهاي زمستان در پاکت‌هاي کاغذي مي‌فروشند. انواع مشهورتر کباب که غذاهايي گوشتي هستند بسته به خاستگاه و اصالت خود سبک‌هاي متفاوتي دارند: کباب تند و تيز در آدانا، کباب نرم و جاافتاده در  شانلي اورفه، کباب ساندويچ شده بين تکه‌هاي ضخيم بادمجان در عينتاپ، کباب پيچيده شده در نان‌هاي نازک لواش. مشهورترين نوع کباب اسکندرکباب است که در سال ???? توسط اسکندر افندي در بورسا اختراع شد و تهيه شده از تکه‌هاي نازک گوشت بره است که در سس گوجه، ماست و کره خوابانده مي‌شود.
نان سيميت
اين ميان وعده‌ي ساده ريشه در قرن شانزدهم دارد. کاروان‌هاي مسافران در مسير رفت و آمد به شهر استانبول مقادير زيادي از نان‌هاي حلقه‌اي را از شهر ازمير تهيه مي‌کردند، که البته نام خود را به اين مثال ساده از غذاي فوري بخشيده است. امروزه نان‌هاي کنجدي سيميت هم يک وعده‌ي خياباني محبوب و هم از ملزومات صبحانه به شمار مي‌آيد.
ماست
مردم ترکيه به هنر خود در تهيه ماست مي‌بالند و بيش از دو ميليون تن ماست در سال مصرف مي‌کنند. ماست که اصالت آن به حدود يک هزاره قبل در آسياي مرکزي باز مي‌گردد، با توجه به ويژگي ماندگاري، بسيار مناسب فرهنگ و سبک زندگي عشايري بوده است. امروزه ماست يا به طور ساده و يا در ترکيب غذاها يعني سوپ و سالادهايي مانند cacik به مصرف مي‌رسد. يکي از نوشيدني‌هاي محبوب تهيه شده از ماست آيران (ayran) شور و خنک يا همان دوغ است.
کاهوالتي
صبحانه‌ي مردم ترکيه به راحتي مي‌تواند خوش‌خواب‌ترين افراد را براي صرف اين صبحانه‌ي رويايي به فردي سحرخيز تبديل کند. نان تازه‌ي اجاقي به همراه سرشير، عسل، مرباهايي مانند مرباي گل رز، مارمالاد انجير، پنير گوسفند و گوجه و خيار که روي آنها روغن زيتون ريخته شده بخش اصلي صبحانه‌ي ترکي هستند، اما هر منطقه مواد غذايي متنوع و خاص خود را دارد. اگر بعد از اين صبحانه هنوز هم ميل داشتيد مي‌توانيد منه من (menemen) را امتحان کنيد: املتي که از ترکيب فلفل دلمه، پياز، گوجه و تخم مرغ تهيه شده است.
گل محمدي
باسلوق يا همان لوکوم (Lukum) طعم  به ياد ماندني خود را مديون عطر گلاب است، رايحه‌اي شيرين و لطيف که زماني در ميان آشپزهاي عثماني بسيار محبوبيت و ارزش داشت، اما اکنون تنها در برخي از دسرها مانند  گولاچ (gullac) به کار مي‌رود. برگ‌هاي گل محمدي همچنين براي تهيه مارمالادي منحصر به فرد به کار رفته يا در ترکيب با سرکه‌ي سيب و روغن زيتون به کار مي‌روند. براي بازديد از مرکز توليد گل محمدي در ترکيه بايد به شهرستان اسپارتا در شمال آنتاليا برويد.
باقلوا
اصالت اين شيريني به آسياي مرکزي باز مي‌گردد که از آنجا در سرتاسر حکومت عثماني گسترش پيدا کرد و به محبوبيت رسيد. در نهايت باقلوا راه خود به اروپا را پيدا کرد؛ بدين‌صورت که نمونه‌ي عيني آن يعني اشترودل را مي‌بينيد. امروزه پايتخت مسلم باقلوا شهر غازي عينتاپ است که يدي طولاني در هنر تهيه‌ي باقلوا از خميرهاي نازک و ورقه‌اي فيلو دارد که در شير عسل غوطه‌ور شده و با پسته پوشانده مي‌شود.
ميوه و آجيل
نوتلايي که امروزه همه جا در دسترس است زندگي خود را از باغستاني در شهرستان‌هاي حوزه‌ي درياي سياه مانند گره‌سون يا اردو آغاز کرده است - ترکيه ?? درصد از توليد جهاني فندق را به خود اختصاص داده است. همچنين طبق آمار سازمان غذا و کشاورزي اتحاديه اروپا ترکيه در ميان پنج توليدکننده‌ي برتر انواعي بسياري از ديگر ميوه‌ها و تنقلات قرار دارد: انجير، گيلاس، توت‌فرنگي، هلو، ملون، هندوانه، پرتقال چيني، سيب، گردو، شاه‌بلوط، پسته، زيتون، عدس، نخود، لوبيا سبز، فلفل، گوجه، بادمجان، چغندر و عسل.
پيده
پيده (Pide) که اکنون پيتزاي ترکي نام گرفته، ناني نازک با مخلفات است و در تنورهاي زغالي طبخ مي‌شود. پيده را با انواعي از مواد گوشتي تهيه مي‌کنند. سوسيس ترکي، گوشت ادويه زده و دودي، يا گوشت خردشده‌ي بره محبوب‌ترين ترکيبات هستند. پنير و سبزيجات نيز در ترکيب پيده طرفداراني دارند. در ترکيه به رستوران‌هايي برخواهيد خورد که تنها به تهيه‌ي اين غذا اختصاص يافته‌اند و در اغلب اين رستوران‌ها روي پيده هنگام قرار دادن آن در تنور تخم‌مرغي مي‌شکنند که از خشک شدن پيده جلوگيري مي‌کند. لحمعجون (lahmacun) نمونه‌ي ساده‌تري از پيده است که تنها روي خمير با گوشت چرخ شده و سبزيجات پوشانده مي‌شود. از ديگر غذاها با پايه‌ي خميري به بورک مي‌توان اشاره کرد؛ طعمي بي‌نظير و مشابه باقلوا. همچنين گزلمه، تهيه شده از خمير پيچانده شده با دست که درون آن از پنير گوشت و اسفناج پر شده سپس روي گريل پخته مي‌شود و پس از شنا در ساحل خوردن آن بسيار لذت بخش است.
دندورماي مرعشي، بستني
مطمئنا طعم بستني ترکي را در هيچ‌ جاي ديگري تجربه نکرده‌ايد. اين بستني با نام دندورما (dondurma) طعم متمايز دودي کندر طبيعي را دارد و بافت آن نسبت به بستني‌هاي نرم ايتاليايي نياز به جويدن بيشتر دارد. غلطت بستني‌هاي ترکي به دليل داشتن ثعلب است، که از ريشه‌ي گياه orchis mascula گرفته شده و اين خوشمزه‌ي خنک اکنون تا حدي محبوبيت دارد که دانشمندان را نگران انقراض ثعلب ناياب کرده است. خريدن بستني دندورما از فروشنده‌اي که لباس سنتي مرعشي پوشيده و تردستي خاصي در تهيه آن دارد را نبايد از دست بدهيد. فقط تماشا کنيد.
ترشي
مردم ترکيه تقريبا از هر چيزي ترشي درست مي‌کنند: بادمجان، گوجه، کلم، بادمجان - حتي ديده شده از دانه‌ي کاج هم ترشي تهيه مي‌کنند - تمامي اين مواد را در سرکه مي‌ريزند. اين مواد سپس در قوطي ريخته شده و در طبقات مغازه‌هايي سنتي به نام tursucu قرار داده مي‌شوند که حتي صحنه نمايش رنگارنگ اين مغازه‌ها هم انسان را به هوس مي‌اندازد.
مانتي
تقريبا در هر کشوري از هلند تا ژاپن نوعي پيراشکي وجود دارد که از قرار دادن گوشت در خمير و آب‌پز کردن آن حاصل مي‌شود. در ايتاليا اين غذا را راويولي، در گرجستان کينکالي، و در ترکيه مانتي (Manti) مي‌نامند. اين نوع پيراشکي‌ها به همراه ماست ترش و تازه سرو شده، همچنين در کره آب شده غلتانده و روي آن سبزي خرد شده و فلفل قرمز مي‌پاشند.
دلمه و سارما
دلمه‌ي ترکي غذايي تهيه شده از گوشت و برنج است که درون کدو، فلفل، بادمجان يا گوجه‌ي خالي ريخته شده و سپس به آرامي روي آتش ملايم طبخ مي‌شود. نوع خاصي از دلمه که همين مواد مياني درون برگ مو يا کلم پيچيده مي‌شود سارما (Sarma) نام دارد. هر دوي اين غذاها از اعضاي اصلي سفره‌ي ترکي در هر مناسبت و هر منطقه‌اي به شمار مي‌آيند.
فاصوليه
فاصوليه (fasulye) غذايي بسيار ساده است که از پختن لوبيا سفيد در آب گوجه تهيه شده و طرفداراني دارد که مي‌توانند با خوردن اين خوراک مهارت آشپز آن را از ميان انواع بي‌شمار رستوران‌ها و ديگر خوراک‌ها تشخيص بدهند.
کاستانه شکري
مردم ترکيه عاشق شيريني هستند و شاه بلوط شيرين يا کاستانه شکري (Kestane ?ekeri) تنها يکي از انواع بي‌شمار ميوه‌هايي است که به شيريني تبديل شده و در ترکيه مي‌توانيد پيدا کنيد – حتي پوسته‌ي شاه بلوط روي آن است. کاستانه شکري به ويژه ريشه در سال‌هاي سده‌ي ???? و پايتخت سابق عثماني يعني بورسا دارد.
تاووک
تاووک (tavuk gö?sü) يا پودينگ سينه‌ي مرغ دسر مخصوص عثماني است. اين ترکيب ظاهرا عجيب و غريب از مرغ آب‌پز، شير و شکر به همراه دارچين تهيه مي‌شود و باز هم جاي تعجب دارد که بسيار خوشمزه است.
راحت الحلقوم ترکي (و قهوه ترکي)
در ترکيه به اين شيريني‌هاي مکعبي و خوشمزه لوکوم گفته مي‌شود که از واژه‌ي عربي ِ لقمه مشتق شده است. اين دسر در طعم‌ها، رنگ‌ها و اشکال بسيار متنوع و حيرت‌انگيز عرضه مي‌شود، همچنين روي آن نارگيل يا پودر قند پاشيده شده و در جعبه‌هاي زيبا قرار داده مي‌شود. اين شيريني در بسياري از مناطق کشور ما نيز بسيار محبوب بوده و انواع مختلفي از آن با نام باسلوق يا راحت الحلقوم عرضه مي‌شود.
همچنين لوکوم در کنار قهوه‌ي ترک پس از صرف غذا خورده مي‌شود. در پايان اين فهرست نمي‌توان از ياداوري قهوه‌ي ترکي غفلت کرد. قهوه که ابتدا در پايتخت حکومت عثماني در قرن شانزدهم ديده شد، از آن زمان به بعد به بخشي لاينفک از زندگي مردم ترکيه تبديل شده و حتي نام آن به صبحانه‌ي ترکي يعني کاحوالتي (به معناي پيش از قهوه) داده شده است. قهوه‌ي ترک يک طعم نيست بلکه روش است و حقيقتا تنها يک فرد با مهارت مي‌تواند قهوه‌اي تهيه کند که هم به اندازه کافي داغ باشد و هم روي آن کف کند و هم البته دانه‌هاي ريز قهوه در فنجان ته‌نشين شود.